Kursmoment
Modul 1
Trauma och utveckling
Trauma kan vara ett mycket laddat ord. Men det är faktiskt också någonting vardagligt som vi alla är med om.
Här pratar vi om hur vi kan se på trauma och också göra det svåra och modiga att belysa våra egna triggers
– för att sedan se och stötta barn i deras känslor och emotioner.
Leva livet fullt ut
Det här är det steg i kursen som jag tycker är det viktigaste. För det svåra med att ta uppfostra barn är att det också behövs att vi tar hand om oss själva. Det viktigaste i detta är att det behövs en viss självmedvetenhet om hur våra egna upplevelser påverkar våra barn.
Modul 2
Motståndskraftsbyggande mönster
I det här avsnittet behandlar vi ett pedagogiskt förhållningssätt för att skapa en miljö där barn kan känna sig trygga, sedda, reglerade och “i säkert förvar”.
Vi går in på tankesätt som kommer stötta dig i att utforma en trygg miljö där barn kan utveckla sin livslånga motståndskraft.
Det trygga hemmet och klassrummet
Här går vi in på ett av mina ledord, trygghet. Vi belyser vikten att skapa trygga miljöer där barn får chansen att utvecklas utifrån sina individuella förmågor.
Vi berör vikten av tillitsfulla relationer som är avgörande för att barn ska kunna känna att det är tryggt att vara sitt autentiska jag. För det är först när vi är våra autentiska jag som vi kan känna sann tillhörighet.
Modul 3
Stressystemet
Någonting av det viktigaste vi kan lära våra elever är kunskap om sitt stressystem. Du behöver ha med dig det i ditt förhållningssätt när du möter dina elever
– och dig själv.
Vi behöver vara reglerade för att lära annars når inte informationen in i cortex i hjärnan. Därför behöver veta hur vi kan reglera vårt stressystem för att hitta vår balans igen.
Stressresponser
Här går vi in på våra biologiska stressresponser, dom som fortfarande är detsamma sen vi levde på savannen som jägare och samlare.
Du känner antagligen till fläta, fly och frys. Men hur påverkar det oss i den värld som vi lever i nu?
Med mer kunskap om våra stressresponer kan du som pedagog när dom aktiverats hos dina elever och lättare stötta dom tillbaka till ett reglerat tillstånd.
Föreläsning riktad mot era elever
Jag föreläser också för elever om vad jag valt att kalla för ”självkunskap”
Det kan ske inför en större grupp eller mer likt en lektion inför klasser beroende på era behov
Självkunskap
Begrepp för självförståelse
Få förståelse för sig själv och för andra
Jag samtalar tillsammans med eleven utifrån mina egna erfarenheter som en elev i svårigheter
Begrepp som frön för att ta med sig genom livet
Även dom eleverna som inte är mogna för det vi pratar om kan ta med sig begrepp att ta fram senare i livet
Kunskap för att ifrågasätta sin egen inre dialog
Vi pratar om vikten om självmedkänsla och att prata med sig själv som någon man älskar