Tillsammans kan vi lägga grunden för 

Motståndskraftiga barn

Traumapedagogen

För alla barn ska ha rätt till att utvecklas till vuxna som själva kan skapa ett liv som känns bra – inifrån och ut 

För alla barns rätt att leva ett liv utifrån sina egna förutsättningar

@traumapedagogen

Ett trauma och utvecklingemedvetet synsätt på pedagogik

Under hela sin skoltid ska elever få chansen att lära sig om sig själva, sina psykologiska reaktioner och funktioner, sitt nervsystem och sitt eget lärande

Jag bidrar med kunskap om

ett trauma och utvecklingsmedvetet förhållningssätt till pedagogik

Trauma och utveckling

Vikten av att alltid vara medveten om att det aldrig är "fel" på ett barn utan att alltid förhålla sig till vad barnet varit med om som format dess uttrycksformer, reaktioner och världsbild

Självmedvetna lärare

Att ha ett förankrat inre arbete är avgörande för att kunna ge barn en fördelaktig start i livet

Självledarskap i skolan

Att lära barn leda sig själva så att dom kan skapa sig ett liv där dom kan få må bra och leva sitt liv fullt ut!

Reglera, relatera, resonera

Den avgörande kunskapen om hur vi lär barn om sitt nervsystem, sina stressreaktioner och basala psykologiska funktioner

Trygghet

Att känna oss trygga är en av våra starkaste biologiska drifter och är därför förutsättningen för lärande. Om tryggheten inte finns där läggs tid och kraft ned på att ta itu med känslor av rädsla, ångest och i vissa extrema fall även skräck. 

 

 

 

 

Tillit

För att beskriva känslan av förutsägbarhet till att kunna lita på att du gör det du säger att du ska göra kan vi använda begreppet tillit. Att känna tillit till vuxna i ens närhet är en förutsättning för att utveckla tillit till jämnåriga – men framför allt till sig själv och sin egen förmåga.




Tillhörighet

Att känna tillhörighet är en till av våra största biologiska drifter, om inte den främsta. För att känna äkta tillhörighet måste vi känna oss trygga att möta världen som vårt autentiskt, sårbara ’jag’. Därför behövs kunskap inom skolans värld om hur vi bäst möter våra elever i en organisation där många barn måste anpassa sig långt ifrån sina autentiska jag, i tron om att lyckas och ”passa in”.